Generell information

www.moonbon.se ägs och drivs av Moonboon International ApS, organisationsnummer 41800860, (vidare omnämnt som “moonboon.se” och ”Moonboon”), Lindgreens Allé 9, 1. tv, 2300 København S, Danmark +45 89 87 75 75, hello@moonboon.se.

Dessa köpvillkor gäller för köp av varor på moonboon.se med leverans i Sverige.  

§1. Beställning och betalning

Moonboon.se är öppet 24 timmar om dygnet och därför kan du handla i princip när du vill. Det kan dock hända att vi stänger webbutiken för underhållsarbete. Du kan fortsätta att handla när webbutiken är öppen och tillgänglig igen.

För att kunna handla på moonboon.se måste du vara över 18 år och ha ett giltigt betalkort av någon av de varianter som accepteras på hemsidan. Om du ännu inte har fyllt 18 år kan du handla om du har din målsmans godkännande eller har annan juridisk rätt att ingå ett köp.

Du väljer vilka varor som du vill köpa och lägger dem i varukorgen. Du kan ändra innehållet i varukorgen fram till själva beställningsögonblicket, och du kan löpande kontrollera innehållet och priset för varorna i korgen.

Hos Moonboon erbjuder vi fri frakt i hela Sverige på alla beställningar. 

När du är färdig med din beställning väljer du leveranssätt, klickar på ”Nästa” och skriver in ditt namn, adress, e-post och telefonnummer. När du trycker på ”Nästa” öppnas ett betalningsfönster där du väljer betalsätt och genomför själva betalningen. Du kan ändra innehållet i varukorgen ända fram tills du bekräftar ditt köp genom att trycka på knappen ”Godkänn och betal”. När du har gjort det är din beställning genomförd och registrerad.

På moonboon.se kan du använda alla VISA-kort samt MasterCard. Beloppet dras tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.

Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms. Vi tar inte ut någon betalningsavgift. 

Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. 

Vi förbehåller oss mot utsålda varor, tryckfel, bildfel och ändringar gällande färg, modell och specifikationer. 

§2. Kvitto för mottagande av beställning och orderbekräftelse

Ordermottagningen från moonboon.se är inte ett juridiskt bindande dokument varför din beställning kan annulleras av Moonboon vid tryckfel, tekniska problem, leveransproblem eller liknande situationer. Den bindande orderbekräftelsen/fakturan skickar vi till dig när vi har packat och skickat din beställning.

Var uppmärksam på att det autogenererade svaret som kommer via e-post efter att beställningen är lagd inte är en juridiskt bindande orderbekräftelse på att ett avtal har ingåtts. Avtalet är bindande först när du har mottagit ett mejl från Moonboon innehållande information om att varan har skickats.

 

§3. Leverans

På Moonboon.se erbjuder vi leveransalternativ där du kan välja mellan att få leveransen till din hemadress alternativt hämta försändelsen hos närmaste postombud. Leverans till postombud är alltid gratis medan hemleverans beräknas i kassan innan du godkänner beställningen.

Vi skickar dina varor inom 1-3 arbetsdagar, men i perioder förbundet med ledighet, rea och helgdagar stora kan det förekomma förseningar till följd av stora beställningsvolymer.

Vi skickar ditt paket samma dag om du beställer innan klockan 11:00 på vardagar. Vid pre-orders gäller dock andra leveranstider som specificeras under den gällande pre-order-varan.

Moonboon ansvarar för varorna fram till dess att du har tagit emot dem.

Om Moonboon.se förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad. 

Pre-order

Som utgångspunkt finns alla varor i lager om de ligger i vår webbshop och de innefattas därmed av de gällande leveransvillkoren, alltså att vi sänder ditt paket inom 1-3 arbetsdagar.
 
Dock kan du vid exklusiva lanseringar av nya kollektioner få möjlighet att göra en pre-order av en vara. När en vara är en pre-order vara i vår webbshop kommer detta att specificeras under den gällande varan, så att det framgår att det är en vara som förbeställs samt vilken leveranstid som är gällande för en beställning av denna pre-order vara.

Din beställning

När din beställning har kommit till postombudet så skickas sms- och/eller e-mailavisering som bekräftar att du kan hämta ut ditt paket. Om du inte har hämtat ut ditt paket inom 10 dagar efter avisering skickas paketet tillbaka till oss. Vi förbehåller oss rätten att kräva in kostnaderna för frakt och returfrakt vid ej uthämtade paket. Detta gäller även om du har angivit felaktig adress. 

 

§4. Ångerrätt

När du handlar hos moonboon.se har du 14 dagars ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatumOm du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. Fristen innebär att du inom 30 dagar efter mottagandet har rätt att ge oss besked om att du vill ångra ditt köp.

Om tidsfristen för ångerrätten går ut på en söndag, lördag, nationaldagen, julafton, nyårsdagen eller någon annan helgdag, förlängs tidsfristen till påföljande vardag. Om flera varor, som är beställda i samma order, levereras var för sig, eller om en vara levereras i flera paket, löper ångerrätten från den dag du har mottagit den sista varan eller delleveransen.

När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.

Om du köper en paketlösning för hängvaggan med en gratis gåva kopplad till köpet och sedan väljer att utnyttja returrätten ska även gratisgåvan returneras, och den ska vara i samma skick som vid mottagandet.

För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i vår ångerblankett eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

I din beställning har du fått en bifogad följesedel som beskriver hur du skickar tillbaka dina varor samt vart de ska skickas.

Du kan inte ångra din order enbart genom att undvika att ta emot din beställning utan måste meddela Moonboon detta på ett tydligt sätt.

Kostnad för retur

Du ska själv stå för de direkta utgifterna i samband med returneringen av varan.

Återbetalning

Du kan får pengarna tillbaka för varor som är köpta på moonboon.se, inom ångerrättsperioden på 14 dagar, förutsatt att förpackningen är obruten, varan oskadd och mot uppvisande av en giltig orderbekräftelse.

Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.

Om du har köpt en paketlösning och endast önskar att returnera en av produkterna ska du betala fullpris för den produkt som du behåller. 

Returadress:
Moonboon
Telegrafvej 8-10
2750 Ballerup
DENMARK
 

Värdeminskning

Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans typ, egenskaper och funktion.

Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka. Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.

Alla varor ska skickas tillbaka i samma skick och emballage/påse som du mottog dem i.

Vi kan bland annat inte acceptera returer av produkter som:

- Luktar av parfym eller andra starka dofter
- Har blivit utsatta för rök
- Har tvättats eller utsatts för kemikalier
- Inte har förpackats på ett ordentligt sätt
- Har spår av hår från pälsdjur

Om vi värderar att villkoren inte är uppfyllda för att tillämpa ångerrätten så kontaktar vi dig via e-post med ett grundligt formulerat skäl.

§ 4.1 30 dagars Sömngaranti

Vi har infört en 30 dagars Sömngaranti som förlänger returrätten från 14 dagar till 30 dagar på enskilda produkter. Den utökade returrätten gäller endast produkter där 30 dagars Sömngaranti anges.

MOONBOONS 30 DAGARS SÖMNGARANTI TÄCKER FÖLJANDE PRODUKTER

Fjäder- och vaggmotorsystem
  • Vaggmotor 2.0
  • Vaggmotor 1.0
  • Hängvagga
  • Vagga
  • Tvillinghängvagga
  • Classic Paketlösning – Hängvagga
  • Classic Paketlösning – Vagga
  • Classic Paketlösning – Tvillinghängvagga
  • Essential Paketlösning – Hängvagga
  • Essential Paketlösning – Vagga
  • Essential Paketlösning – Tvillinghängvagga
Tyngdprodukter
  • Tyngdtäcke
  • Tyngdpåse
  • Tyngdväst

Ångerfristen löper ut 30 dagar efter den dag du tog emot din vara. Om du har beställt flera olika varor i samma köp, men de levereras individuellt, löper tidsfristen ut den dag du får den sista varan.

Du har 30 dagar på dig från mottagandet att meddela oss om du vill ångra ditt köp. Detta kan göras genom att skicka ett mejl till hello@moonboon.com eller genom att använda det formulär som du får med din leverans.

Observera att det inte räcker med att vägra ta emot varan utan att samtidigt meddela oss att du ångrar köpet.

Ånger av delar av köpet:
Om du har köpt flera varor av oss har du möjlighet att skicka tillbaka en eller flera varor, även om de köpts i en beställning eller som en paketlösning.

 

§5. Returer

Du måste skicka tillbaka din beställning till Moonboon, utan onödiga dröjsmål, och senaste 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du står för de direkta kostnaderna i samband med returen av varan.

Om du vill returnera en eller flera av dina produkter måste du registrera din retur via vår returportal online här.

Vid retur ansvarar du för att varan är ordentligt packad. Du ansvarar även för paketet/varorna tills de är Moonboon tillhanda. Spara därför eventuella postkvittenser och spårningsnummer.

Observera att Moonboon inte tar emot paket skickade med postförskott.

 

§6. Återbetalning

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan är värdeförsämrad på något sätt drar vi av det beloppet du är ansvarig för från den totala återbetalningen.

Vi återbetalar alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (det gäller dock inte eventuella extra leveranskostnader i de fall du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransformen som vi erbjuder). Vi återbetalar summan senast 14 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande om att du vill säga upp avtalet.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om annat.

Vi förbehåller oss rätten att hålla betalningen tills vi har tagit emot varan, såvida du inte skickar oss dokumentation om att du har returnerat den.

Om du vill returnera en eller flera produkter måste du registrera din retur via vår returportal online här.

Varan/varorna skickas till:
Link Logistic
Att. Moonboon
Telegrafvej 8-10
2750 Ballerup
Danmark

 

§ 6.1 30 dagars Sömngaranti

För återbetalningar avseende 30 dagars Sömngaranti för produkter kopplade till fjäder- och vaggmotorsystem gäller följande:
  • Om du inte är nöjd med vår produkt inom 30 dagar erbjuder vi 100% återbetalning av köpesumman. Observera att fraktkostnaderna inte ingår i återbetalningen och kommer att debiteras kunden. För mer information om våra returprocedurer, vänligen se följande länk: 30 dagars sömngaranti
För återbetalning avseende 30 dagars Sömngaranti för tyngdprodukter gäller följande:
  • Om du inte är nöjd med vår produkt inom 30 dagar erbjuder vi 50% återbetalning av köpesumman. Observera att fraktkostnaderna inte ingår i återbetalningen och kommer att debiteras kunden. För mer information om våra returprocedurer, vänligen se följande länk: 30 dagars sömngaranti

 

§7. Reklamation och garanti

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Hos oss har du som konsument reklamationsrätt i 3 år och om din reklamation är berättigad så kan du antingen få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få nersättning på priset, beroende på den konkreta situationen.

Som konsument får du två års garanti för varor köpta hos Moonboon.se. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende såsom ombyggnation eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Villkor för reklamation

Det är ett krav att en reklamation är berättigad och att felaktigheten inte har uppstått till följd av en felaktig användning av produkten eller andra skadeframkallande händelser.

Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Var uppmärksam på att du själv har ansvaret för varan från det att du hämtar eller tar emot leveransen. Är leveransen skadad när du tar emot den ska du neka att ta emot den och kontakta Moonboon så fort som möjligt.

Din reklamation ska ske inom skälig tid efter upptäckten av felet. Reklamationer som görs 2 månader efter upptäckande av fel anses alltid vara inom en skälig tid. 

Så reklamerar du en vara

Du kan göra en reklamation genom att kontakta oss via e-post på hello@moonboon.se och anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder/videor som visar problemet/felet. Beroende på din situation får du därefter vidare instruktioner.

När du returnerar den reklamerade varan ber vi dig även att så utförligt som möjligt beskriva vad som är fel. Skicka även med en kopia på din orderbekräftelse.

Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning. Observera att det kan ta upp till två veckor innan du ser återbetalningen på ditt konto.

Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive frakt.

Om en reklamation inte är berättigad får du själv står för kostnaderna gällande transport samt våra fraktkostnader gällande återsändning av den kontrollerade varan. Kom ihåg att varan alltid ska packas och skickas i ett emballage som skyddar ordentligt och kom ihåg att be om ett inlämningskvitto när du skickar varan.

Det är du som kund som har ansvaret för varan fram till dess att vi tar emot den. Spara därför inlämningskvitto inklusive dokument gällande fraktkostnader samt eventuella spårningsnummer.

Vi tar inte emot paket som sänds med efterkrav eller mot postförskott.
   

§8. Förbud mot köp med avseende att sälja varan vidare

Moonboon.se har en begränsning gällande maximalt antal varor i varje order för att förhindra att köp via hemsidan genomförs med tanke på vidareförsäljning. Det är därför inte möjligt att beställa mer än 5 stycken, om inget annat är avtalat.

Om Moonboon upptäcker att en kund planerar en vidareförsäljning, förbehåller Moonboon sig rätten att annullera en eller flera av dessa ordrar utan att kunden kan ställa några rättsliga krav på Moonboon.

 

§9. Personuppgifter

Genom att använda webbplatsen moonboon.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy, som du hittar här. Vi är medvetna om behovet av adekvat skydd för och försvarlig behandling av din personliga information.

Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en person, inklusive, men inte begränsat till, för- och efternamn, ålder, kön, privat adress eller annan fysisk adress, e-postadresser eller andra kontaktupplysningar, oavsett om de handlar om det privata boendet eller arbetsplatsen.

Vilka personuppgifter samlar vi in och behandlar?

Som huvudregel har du full tillgång till webbplatsen utan att behöva berätta för oss vem du är eller ge personliga uppgifter om dig själv. Moonboon behöver dock vissa personuppgifter för att kunna sälja till dig samt leverera nyheter och andra tjänster. Företaget samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för dessa syften.

Vi behöver följande uppgifter när du handlar hos oss: Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Ovanstående data sparas för att vi ska kunna leverera den vara som du köpt samt hantera förfrågningar gällande ditt köp i 5 år från och med utgången av det bokföringsår som upplysningarna gäller och därefter raderas uppgifterna.

Företaget samlar inte in personligt identifierbar information om dig från tredje man och sparar inte information om betalningsmedel, såsom exempelvis kortnummer på betalningskort, bankkontonummer eller liknande.

Moonboon följer gällande lagstiftning gällande att hemlighålla kunders personliga uppgifter som uppges på moonboon.se. Dessutom hanterar vi känslig data och upplysningar enligt den gällande lagstiftningen samt registrerar och behandlar personuppgifter i enlighet med alla aktuella regelverk.

Du kan besöka moonboon.se utan att delge oss vem du är och utan att lämna ut några personuppgifter. Moonboon.se använder cookies (läs mer i nästa stycke), men själva användningen av Moonboon.se medför i sig självt inte någon registrering av personuppgifter.

Vem delar vi uppgifterna med?

Personuppgifter som lämnats till Moonboon vidarebefordras enbart till:

• verksamhetens interna avdelningar

• noga utvalda och betrodda tredje män som kan använda dina personuppgifter med syfte att leverera varor eller tjänster som du har beställt

Vi samarbetar endast med tredje man i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter tillräckligt skydd. 

Uppgifterna lämnas eller säljs aldrig vidare till tredje part, såvida det inte sker i samband med en omstrukturering eller en hel eller delvis försäljning av verksamheten. En vidarelämning i en sådan situation sker då i enlighet med den för tiden gällande lagstiftningen angående personuppgifter.

Dina rättigheter

Som registrerad hos Moonboon har du alltid rätt att ta del av den data som vi har registrerad om dig, och du kan även göra en invändning mot en registrering med hänvisning till de lagar och regler som gäller för persondatalagring.

Dessa rättigheter följer av Dataskyddsförordningen (EU) och nationella lagar. Förfrågningar i detta avseende ska skickas till: hello@moonboon.se.

Du kan läsa mer om dina rättigheter här.

§10. Cookies

Webbplatsen använder ”cookies”. Det är textfiler som sparas på din dator, mobil eller motsvarande med syftet att identifiera den, komma ihåg inställningar, samla in statistik och målinriktade annonser. Cookies kan inte innehålla skadlig kod som exempelvis virus. Du kan läsa mer om användning av cookies här.

 

§11. Force Majeure

Den icke-produktrelaterade informationen om bebisar på den här webbplatsen är en sammanfattning av input från många olika källor. Kunder bör känna till att Moonboon INTE HAR MEDICINSK EXPERTIS och inte avser att ge råd till föräldrar utöver den rekommenderade användningen av de sålda produkterna. Användning av Moonboons produkter utgör kundens godkännande för ansvaret att hantera dem korrekt.

 

§12. Rätt att klaga

Om du har klagomål gällande ditt köp ber vi dig först och främst att kontakta oss på hello@moonboon.se eller telefon: +45 89 87 75 75 så kommer vår kundservice göra sitt bästa för att hitta en lösning. 

Om vi mot förmodan inte skulle kunna finna en lösning så har du möjlighet för att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN:
https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR:
https://ec.europa.eu/odr

 

Köpvillkoren regleras av och tolkas i enlighet med Danmarks lagar.
Dessa villkor uppdaterades senast den 02/03/2023.