Generell information

www.moonbon.se ägs och drivs av Moonboon International ApS, organisationsnummer 41800860, (vidare omnämnt som “moonboon.se” och ”Moonboon”), Rådhusstræde 5, 1. sal, 1466 København K, Danmark +45 78 78 26 60, info@moonboon.se.

Dessa köpvillkor gäller för köp av varor på moonboon.se med leverans i Sverige.

 

1. Beställning och betalning

Moonboon.se är öppet 24 timmar om dygnet och därför kan du handla i princip när du vill. Det kan dock hända att vi stänger webbutiken för underhållsarbete. Du kan fortsätta att handla när webbutiken är öppen och tillgänglig igen.

För att kunna handla på moonboon.se måste du vara över 18 år och ha ett giltigt betalkort av någon av de varianter som accepteras på hemsidan. Om du ännu inte har fyllt 18 år kan du handla om du har din målsmans godkännande eller har annan juridisk rätt att ingå ett köp.

Du väljer vilka varor som du vill köpa och lägger dem i varukorgen. Du kan ändra innehållet i varukorgen fram till själva beställningsögonblicket, och du kan löpande kontrollera innehållet och priset för varorna i korgen.

Hos Moonboon erbjuder vi fri frakt i hela Sverige på alla beställningar. 

När du är färdig med din beställning väljer du leveranssätt, klickar på ”Nästa” och skriver in ditt namn, adress, e-post och telefonnummer. När du trycker på ”Nästa” öppnas ett betalningsfönster där du väljer betalsätt och genomför själva betalningen. Du kan ändra innehållet i varukorgen ända fram tills du bekräftar ditt köp genom att trycka på knappen ”Godkänn och betal”. När du har gjort det är din beställning genomförd och registrerad.

På moonboon.se kan du använda följande betalningsalternativ:

Visa

Visa Debit

Mastercard

Vi tar inte ut någon betalningsavgift. Beloppet för beställningen dras från det konto som betalningsalternativet är kopplat till först när din beställning skickas.

Vi förbehåller oss mot utsålda varor, tryckfel, bildfel och ändringar gällande färg, modell och specifikationer.

 

2. Kvitto för mottagande av beställning och orderbekräftelse

Ordermottagningen från moonboon.se är inte ett juridiskt bindande dokument varför din beställning kan annulleras av Moonboon vid tryckfel, tekniska problem, leveransproblem eller liknande situationer. Den bindande orderbekräftelsen/fakturan skickar vi till dig när vi har packat och skickat din beställning.

Var uppmärksam på att det autogenererade svaret som kommer via e-post efter att beställningen är lagd inte är en juridiskt bindande orderbekräftelse på att ett avtal har ingåtts. Avtalet är bindande först när du har mottagit ett mejl från Moonboon innehållande information om att varan har skickats.

 

3. Leverans

På Moonboon.se erbjuder vi leveransalternativ där du kan välja mellan att få leveransen till din hemadress alternativt hämta försändelsen hos närmaste postombud. Leverans till postombud är alltid gratis medan hemleverans beräknas i kassan innan du godkänner beställningen.

Vi skickar dina varor inom 1-3 arbetsdagar, men i perioder förbundet med ledighet, rea och helgdagar stora kan det förekomma förseningar till följd av stora beställningsvolymer. 

Moonboon ansvarar för varorna fram till dess att du har tagit emot dem.

Din beställning

När din beställning har kommit till postombudet så skickas sms- och/eller e-mailavisering som bekräftar att du kan hämta ut ditt paket. Om du inte har hämtat ut ditt paket inom 10 dagar efter avisering skickas paketet tillbaka till oss. Vi förbehåller oss rätten att kräva in kostnaderna för frakt och returfrakt vid ej uthämtade paket. Detta gäller även om du har angivit felaktig adress. 

 

4. 14 dagars ångerrätt

När du handlar hos moonboon.se har du 14 dagars ångerrätt. Ångerrätten löper ut 14 dagar från den dag som du har mottagit varan, får den sista varan i en fysisk beställning eller när det handlar om ett avtal som omfattar flera olika varor som ingår i samma order och som levereras var för sig.

I din beställning har du fått en bifogad följesedel som beskriver hur du skickar tillbaka dina varor samt vart de ska skickas.

Du kan inte ångra din order enbart genom att undvika att ta emot din beställning utan måste meddela Moonboon detta på ett tydligt sätt.

Du kan får pengarna tillbaka för varor som är köpta på moonboon.se, inom ångerrättsperioden på 14 dagar, förutsatt att förpackningen är obruten, varan oskadd och mot uppvisande av en giltig orderbekräftelse.

Om du har köpt en paketlösning och endast önskar att returnera en av produkterna ska du betala fullpris för den produkt som du behåller.

Ångerrätten gäller från den dag du har mottagit varan eller varorna. Om tidsfristen går ut på en söndag, lördag, nationaldagen, julafton, nyårsdagen eller någon annan helgdag, förlängs tidsfristen till påföljande vardag. Om flera varor, som är beställda i samma order, levereras var för sig, eller om en vara levereras i flera paket, löper ångerrätten från den dag du har mottagit den sista varan eller delleveransen.

Värdeminskning

Du står endast ansvarig vid eventuell värdeminskning av varan som beror på annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varans typ, egenskaper och funktion. Med andra ord - du kan prova varan på samma sätt som du skulle göra i en fysisk butik.

Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka. Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.

Alla varor ska skickas tillbaka i samma skick och emballage/påse som du mottog dem i.

Vi kan bland annat inte acceptera returer av produkter som:

- Luktar av parfym eller andra starka dofter
- Har blivit utsatta för rök
- Har tvättats eller utsatts för kemikalier
- Inte har förpackats på ett ordentligt sätt
- Har spår av hår från pälsdjur

Om vi värderar att villkoren inte är uppfyllda för att tillämpa ångerrätten så kontaktar vi dig via e-post med ett grundligt formulerat skäl.

Varor som är undantagna från ångerrätten

Varor som vid köpet är markerade som beställningsvaror är undantagna från ångerrätten och kan därför inte returneras.

 

5. Returer

Du ska skicka dina returvaror till Moonboon så fort som möjligt och senast 14 dagar efter att du har meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du ska själv stå för de direkta utgifterna i samband med returneringen av varan.

När du sänder en vara i retur är du ansvarig för att varan är ordentligt och tillräckligt packad. Det är du som kund som ansvarar för paketet/varan tills Moonboon tar emot den. Spara därför fraktbolagets inlämningskvitto och eventuella spårningsnummer.

Du ansvarar för varan från den tidpunkt då varans skickas i retur tills den tas emot av Moonboon.

Du ska skicka med en kopia av orderbekräftelsen eller annan dokumentation för ditt köp samt ett meddelande om varför du vill ångra ditt köp. Observera att Moonboon inte tar emot paket som skickas med efterkrav eller mot postförskott.

 

6. Återbetalning

När Moonboon tar emot varan kontrollerar vi den och betalar tillbaka den summa som du har betalat in till oss i samband med köpet. Beloppet förs över till den betalningslösning som du använde vid köpet. Har du till exempel valt att betala med kort gör vi en återbetalning på köpesumman till det betalkort som du använde vid köpet.

Vid tillfälle av en värdeminskning på varan, som du är ansvarig för, drar vi av den på inköpssumman. Du är ansvarig för följande värdeminskningar: varan har använts varan har blivit skadad medan du har ansvarat för den du har hanterat varan på ett annat sätt än vad som var nödvändigt för att du ska kunna se varans modell, egenskaper och det sätt som den fungerar på.

Vi kontaktar dig vid eventuell värdeminskning med en kommentar angående vår bedömning.

 

7. Reklamation

Konsumentköplagen är gällande för varuköp hos oss. Hos oss har du som konsument reklamationsrätt i 3 år och om din reklamation är berättigad så kan du antingen få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få nersättning på priset, beroende på den konkreta situationen.

Det är ett krav att en reklamation är berättigad och att felaktigheten inte har uppstått till följd av en felaktig användning av produkten eller andra skadeframkallande händelser.

Var uppmärksam på att du själv har ansvaret för varan från det att du hämtar eller tar emot leveransen. Är leveransen skadad när du tar emot den ska du neka att ta emot den och kontakta Moonboon så fort som möjligt.

Din reklamation ska ske inom skälig tid efter upptäckten av felet. Reklamationer som görs 2 månader efter upptäckande av fel anses alltid vara inom en skälig tid. 

Du kan göra en reklamation genom att kontakta oss via e-post på info@moonboon.se eller via telefon på telefonnummer +45 78782660. Beroende på din situation får du därefter vidare instruktioner.

När du returnerar den reklamerade varan ber vi dig även att så utförligt som möjligt beskriva vad som är fel. Skicka även med en kopia på din orderbekräftelse.

Är en reklamation berättigad återbetalar vi hela köpbeloppet och alla fraktkostnader. Observera att det kan ta upp till två veckor innan du ser återbetalningen på ditt konto.

Om en reklamation inte är berättigad får du själv står för kostnaderna gällande transport samt våra fraktkostnader gällande återsändning av den kontrollerade varan. Kom ihåg att varan alltid ska packas och skickas i ett emballage som skyddar ordentligt och kom ihåg att be om ett inlämningskvitto när du skickar varan.

Det är du som kund som har ansvaret för varan fram till dess att vi tar emot den. Spara därför inlämningskvitto inklusive dokument gällande fraktkostnader samt eventuella spårningsnummer.

Vi tar inte emot paket som sänds med efterkrav eller mot postförskott.
   

8. Förbud mot köp med avseende att sälja varan vidare

Moonboon.se har en begränsning gällande maximalt antal varor i varje order för att förhindra att köp via hemsidan genomförs med tanke på vidareförsäljning. Det är därför inte möjligt att beställa mer än 5 stycken, om inget annat är avtalat.

Om Moonboon upptäcker att en kund planerar en vidareförsäljning, förbehåller Moonboon sig rätten att annullera en eller flera av dessa ordrar utan att kunden kan ställa några rättsliga krav på Moonboon.

 

9. Persondata

Moonboon följer gällande lagstiftning gällande att hemlighålla kunders personliga uppgifter som uppges på moonboon.se. Dessutom hanterar vi känslig data och upplysningar enligt den gällande lagstiftningen samt registrerar och behandlar personuppgifter i enlighet med alla aktuella regelverk.

När du använder moonboon.se godkänner du att Moonboon registrerar och behandlar dina personuppgifter enligt nedanstående:

Du kan besöka moonboon.se utan att delge oss vem du är och utan att lämna ut några personuppgifter.  Moonboon.se använder cookies (läs mer i nästa stycke), men själva användningen av Moonboon.se medför i sig självt inte någon registrering av personuppgifter.

För att kunna handla på moonboon.se måste du som minimum ge oss följande uppgifter:

Namn
Adress
E-post
Telefon/mobilnummer

Ovanstående data sparas för att vi ska kunna leverera den vara som du köpt samt hantera förfrågningar gällande ditt köp i 5 år från och med utgången av det bokföringsår som upplysningarna gäller och därefter raderas uppgifterna.

Uppgifterna lämnas eller säljs aldrig vidare till tredje part, såvida det inte sker i samband med en omstrukturering eller en hel eller delvis försäljning av verksamheten. En vidarelämning i en sådan situation sker då i enlighet med den för tiden gällande lagstiftningen angående personuppgifter.

Som kund har du möjlighet att ta del av den data som vi har registrerad om dig, och du kan även göra en invändning mot en registrering med hänvisning till de lagar och regler som gäller för persondatalagring. Invändningar mot registrering av persondatauppgifter gör du till Moonboon via e-post info@moonboon.se.

 

10. Cookies

När du använder moonboon.se godkänner du även att hemsidan använder cookies. En cookie är en datafil som placeras i din dator, smartphone eller surfplatta för att hålla reda på vad som händer under ditt besök på sajten och för att kunna känna igen dig som kund. Du kan läsa mer om användning av cookies här.

 

11. Force Majeure

Den icke-produktrelaterade informationen om bebisar på den här webbplatsen är en sammanfattning av input från många olika källor. Kunder bör känna till att Moonboon INTE HAR MEDICINSK EXPERTIS och inte avser att ge råd till föräldrar utöver den rekommenderade användningen av de sålda produkterna. Användning av Moonboons produkter utgör kundens godkännande för ansvaret att hantera dem korrekt.

 

12. Rätt att klaga

Om du har klagomål gällande ditt köp ber vi dig först och främst att kontakta oss på info@moonboon.se eller telefon: +45 78 78 26 60 så kommer vår kundservice göra sitt bästa för att hitta en lösning. 

Om vi mot förmodan inte skulle kunna finna en lösning så har du möjlighet för att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

De Allmänna villkoren regleras av och tolkas i enlighet med Danmarks lagar.
Dessa villkor uppdaterades senast den 10 maj 2021.