Köpvillkor

(Scroll vidare för att hitta handelsvllkor for hyrprodukter)

Generell information

www.moonbon.se ägs och drivs av Moonboon International ApS, organisationsnummer 41800860, (vidare omnämnt som “moonboon.se” och ”Moonboon”), Lindgreens Allé 9, 1. tv, 2300 København S, Danmark +45 89 87 75 75, hello@moonboon.se.

Dessa köpvillkor gäller för köp av varor på moonboon.se med leverans i Sverige.  

§1. Beställning och betalning

Moonboon.se är öppet 24 timmar om dygnet och därför kan du handla i princip när du vill. Det kan dock hända att vi stänger webbutiken för underhållsarbete. Du kan fortsätta att handla när webbutiken är öppen och tillgänglig igen.

För att kunna handla på moonboon.se måste du vara över 18 år och ha ett giltigt betalkort av någon av de varianter som accepteras på hemsidan. Om du ännu inte har fyllt 18 år kan du handla om du har din målsmans godkännande eller har annan juridisk rätt att ingå ett köp.

Du väljer vilka varor som du vill köpa och lägger dem i varukorgen. Du kan ändra innehållet i varukorgen fram till själva beställningsögonblicket, och du kan löpande kontrollera innehållet och priset för varorna i korgen.

Hos Moonboon erbjuder vi fri frakt i hela Sverige på alla beställningar over 1 500 SEK. 

När du är färdig med din beställning väljer du leveranssätt, klickar på ”Nästa” och skriver in ditt namn, adress, e-post och telefonnummer. När du trycker på ”Nästa” öppnas ett betalningsfönster där du väljer betalsätt och genomför själva betalningen. Du kan ändra innehållet i varukorgen ända fram tills du bekräftar ditt köp genom att trycka på knappen ”Godkänn och betal”. När du har gjort det är din beställning genomförd och registrerad.

På moonboon.se kan du använda alla VISA-kort samt MasterCard. Beloppet dras tidigast från ditt konto när varan skickas från oss.

Alla belopp är i svenska kronor och är inklusive moms. Vi tar inte ut någon betalningsavgift. 

Vi använder en godkänd betalningsserver som krypterar all din betalningsinformation med SSL (Secure Socket Layer protocol). Det betyder att din information inte kan avlyssnas. Vår betalningsleverantör uppfyller kraven för PCI DSS. 

Vi förbehåller oss mot utsålda varor, tryckfel, bildfel och ändringar gällande färg, modell och specifikationer. 

§2. Kvitto för mottagande av beställning och orderbekräftelse

Ordermottagningen från moonboon.se är inte ett juridiskt bindande dokument varför din beställning kan annulleras av Moonboon vid tryckfel, tekniska problem, leveransproblem eller liknande situationer. Den bindande orderbekräftelsen/fakturan skickar vi till dig när vi har packat och skickat din beställning.

Var uppmärksam på att det autogenererade svaret som kommer via e-post efter att beställningen är lagd inte är en juridiskt bindande orderbekräftelse på att ett avtal har ingåtts. Avtalet är bindande först när du har mottagit ett mejl från Moonboon innehållande information om att varan har skickats.

 

§3. Leverans

På Moonboon.se erbjuder vi leveransalternativ där du kan välja mellan att få leveransen till din hemadress alternativt hämta försändelsen hos närmaste postombud. Leverans till postombud är alltid gratis medan hemleverans beräknas i kassan innan du godkänner beställningen.

Vi skickar dina varor inom 1-3 arbetsdagar, men i perioder förbundet med ledighet, rea och helgdagar stora kan det förekomma förseningar till följd av stora beställningsvolymer.

Vi skickar ditt paket samma dag om du beställer innan klockan 11:00 på vardagar. Vid pre-orders gäller dock andra leveranstider som specificeras under den gällande pre-order-varan.

Moonboon ansvarar för varorna fram till dess att du har tagit emot dem.

Om Moonboon.se förväntar att beställningen inte kan levereras inom avtalad tid kommer detta att meddelas till dig via den e-postadress som du har angivit vid beställning. Här upplyser vi information kring anledningen till förseningen samt en ny leveranstidpunkt. Om detta skulle inträffa har du naturligtvis rätt att häva ditt köp utan extra kostnad. 

Pre-order

Som utgångspunkt finns alla varor i lager om de ligger i vår webbshop och de innefattas därmed av de gällande leveransvillkoren, alltså att vi sänder ditt paket inom 1-3 arbetsdagar.
 
Dock kan du vid exklusiva lanseringar av nya kollektioner få möjlighet att göra en pre-order av en vara. När en vara är en pre-order vara i vår webbshop kommer detta att specificeras under den gällande varan, så att det framgår att det är en vara som förbeställs samt vilken leveranstid som är gällande för en beställning av denna pre-order vara.

Din beställning

När din beställning har kommit till postombudet så skickas sms- och/eller e-mailavisering som bekräftar att du kan hämta ut ditt paket. Om du inte har hämtat ut ditt paket inom 10 dagar efter avisering skickas paketet tillbaka till oss. Vi förbehåller oss rätten att kräva in kostnaderna för frakt och returfrakt vid ej uthämtade paket. Detta gäller även om du har angivit felaktig adress. 

 

§4. Ångerrätt

När du handlar hos moonboon.se har du 14 dagars ångerrätt. Önskar du att ångra en vara behöver du kontakta oss inom 14 dagar från uthämtningsdatumOm du har beställt flera olika varor i en order, men de levereras enskilt, börjar fristen löpa från den dag du mottar den sista varan. 

Om tidsfristen för ångerrätten går ut på en söndag, lördag, nationaldagen, julafton, nyårsdagen eller någon annan helgdag, förlängs tidsfristen till påföljande vardag. Om flera varor, som är beställda i samma order, levereras var för sig, eller om en vara levereras i flera paket, löper ångerrätten från den dag du har mottagit den sista varan eller delleveransen.

När du meddelat oss att du önskar nyttja ångerrätten har du 14 dagar på dig att returnera varan.

Om du köper en paketlösning för hängvaggan med en gratis gåva kopplad till köpet och sedan väljer att utnyttja returrätten ska även gratisgåvan returneras, och den ska vara i samma skick som vid mottagandet.

För att tillämpa ångerrätten får du gärna fylla i vår ångerblankett eller Konsumentverkets ångerblankett som du hittar här.

I din beställning har du fått en bifogad följesedel som beskriver hur du skickar tillbaka dina varor samt vart de ska skickas.

Du kan inte ångra din order enbart genom att undvika att ta emot din beställning utan måste meddela Moonboon detta på ett tydligt sätt.

Kostnad för retur

Du ska själv stå för de direkta utgifterna i samband med returneringen av varan.

Återbetalning

Du kan får pengarna tillbaka för varor som är köpta på moonboon.se, inom ångerrättsperioden på 14 dagar, förutsatt att förpackningen är obruten, varan oskadd och mot uppvisande av en giltig orderbekräftelse.

Du har rätt att återfå pengarna vid ångerrätt inom 14 dagar från den dag då vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills dess att varan har kommit i retur till oss alternativt att du lämnar ett bevis på att varan har sänts i retur till oss.

Om du har köpt en paketlösning och endast önskar att returnera en av produkterna ska du betala fullpris för den produkt som du behåller. 

Returadress:
Moonboon
Telegrafvej 8-10
2750 Ballerup
DENMARK
 

Värdeminskning

Som konsument har du rätt att öppna förpackningen och kontrollera att varan fungerar. Samtidigt är du ansvarig för en eventuell värdeminskning av varan om den har hanterats utöver vad som krävs för att kunna fastställa varans typ, egenskaper och funktion.

Om varan har hanterats utöver vad som beskrivs ovan betraktar vi den som använd, vilket innebär att du vid ångrande av köpet får endast en del eller inget av köpbeloppet tillbaka. Avdragets storlek bestäms utifrån varans återstående försäljningsvärde.

Alla varor ska skickas tillbaka i samma skick och emballage/påse som du mottog dem i.

Vi kan bland annat inte acceptera returer av produkter som:

- Luktar av parfym eller andra starka dofter
- Har blivit utsatta för rök
- Har tvättats eller utsatts för kemikalier
- Inte har förpackats på ett ordentligt sätt
- Har spår av hår från pälsdjur

Om vi värderar att villkoren inte är uppfyllda för att tillämpa ångerrätten så kontaktar vi dig via e-post med ett grundligt formulerat skäl.

§5. Returer

Du måste skicka tillbaka din beställning till Moonboon, utan onödiga dröjsmål, och senaste 14 dagar efter att du meddelat oss att du vill ångra ditt köp. Du står för de direkta kostnaderna i samband med returen av varan.

Om du vill returnera en eller flera av dina produkter måste du registrera din retur via vår returportal online här.

Vid retur ansvarar du för att varan är ordentligt packad. Du ansvarar även för paketet/varorna tills de är Moonboon tillhanda. Spara därför eventuella postkvittenser och spårningsnummer.

Observera att Moonboon inte tar emot paket skickade med postförskott.

§6. Återbetalning

Om du ångrar ditt köp får du pengarna tillbaka. Om varan är värdeförsämrad på något sätt drar vi av det beloppet du är ansvarig för från den totala återbetalningen.

Vi återbetalar alla betalningar som mottagits från dig, inklusive leveranskostnader (det gäller dock inte eventuella extra leveranskostnader i de fall du har valt en annan leveransform än den billigaste standardleveransformen som vi erbjuder). Vi återbetalar summan senast 14 dagar från den dag vi mottagit ditt meddelande om att du vill säga upp avtalet.

Vi återbetalar pengarna med samma betalningsmedel som du använde vid köpet, om vi inte har kommit överens om annat.

Vi förbehåller oss rätten att hålla betalningen tills vi har tagit emot varan, såvida du inte skickar oss dokumentation om att du har returnerat den.

Om du vill returnera en eller flera produkter måste du registrera din retur via vår returportal online här.

Varan/varorna skickas till:
Link Logistic
Att. Moonboon
Telegrafvej 8-10
2750 Ballerup
Danmark

§7. Reklamation och garanti

Reklamationsrätten täcker varor som är felaktiga enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Hos oss har du som konsument reklamationsrätt i 3 år och om din reklamation är berättigad så kan du antingen få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få nersättning på priset, beroende på den konkreta situationen.

Som konsument får du två års garanti för varor köpta hos Moonboon.se. Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende såsom ombyggnation eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Villkor för reklamation

Det är ett krav att en reklamation är berättigad och att felaktigheten inte har uppstått till följd av en felaktig användning av produkten eller andra skadeframkallande händelser.

Garanti för varor täcker endast ursprungliga fabrikationsfel, och därmed inte fel som uppstår vid eller efter en egen förändring av varans funktion och utseende, såsom ombyggnation eller annan konfigurering av varan. Din orderbekräftelse gäller som garantibevis.

Var uppmärksam på att du själv har ansvaret för varan från det att du hämtar eller tar emot leveransen. Är leveransen skadad när du tar emot den ska du neka att ta emot den och kontakta Moonboon så fort som möjligt.

Din reklamation ska ske inom skälig tid efter upptäckten av felet. Reklamationer som görs 2 månader efter upptäckande av fel anses alltid vara inom en skälig tid. 

Så reklamerar du en vara

Du kan göra en reklamation genom att kontakta oss via e-post på hello@moonboon.se och anger ordernummer, beskriver problemet/felet samt bifogar ett par bilder/videor som visar problemet/felet. Beroende på din situation får du därefter vidare instruktioner.

När du returnerar den reklamerade varan ber vi dig även att så utförligt som möjligt beskriva vad som är fel. Skicka även med en kopia på din orderbekräftelse.

Om reklamationen är berättigad kommer du tillsammans med vår kundservice fram till vilken lösning som passar den konkreta situationen, dvs. om det är fråga om en reparation, en ny vara eller en återbetalning. Observera att det kan ta upp till två veckor innan du ser återbetalningen på ditt konto.

Vid godkänd reklamation återbetalas du till samma betalsätt som användes vid köpet. Om extra kostnader tillkommit i samband med godkänd reklamation, så som fraktavgift, återbetalas även detta mot kvitto. Vid en godkänd reklamation står vi alltså för alla kostnader inklusive frakt.

Om en reklamation inte är berättigad får du själv står för kostnaderna gällande transport samt våra fraktkostnader gällande återsändning av den kontrollerade varan. Kom ihåg att varan alltid ska packas och skickas i ett emballage som skyddar ordentligt och kom ihåg att be om ett inlämningskvitto när du skickar varan.

Det är du som kund som har ansvaret för varan fram till dess att vi tar emot den. Spara därför inlämningskvitto inklusive dokument gällande fraktkostnader samt eventuella spårningsnummer.

Vi tar inte emot paket som sänds med efterkrav eller mot postförskott.
   

§8. Förbud mot köp med avseende att sälja varan vidare

Moonboon.se har en begränsning gällande maximalt antal varor i varje order för att förhindra att köp via hemsidan genomförs med tanke på vidareförsäljning. Det är därför inte möjligt att beställa mer än 5 stycken, om inget annat är avtalat.

Om Moonboon upptäcker att en kund planerar en vidareförsäljning, förbehåller Moonboon sig rätten att annullera en eller flera av dessa ordrar utan att kunden kan ställa några rättsliga krav på Moonboon.

 

§9. Personuppgifter

Genom att använda webbplatsen moonboon.se accepterar du att vi behandlar dina personuppgifter enligt vår Integritets- och cookiepolicy, som du hittar här. Vi är medvetna om behovet av adekvat skydd för och försvarlig behandling av din personliga information.

Personuppgifter är all information som kan användas för att identifiera en person, inklusive, men inte begränsat till, för- och efternamn, ålder, kön, privat adress eller annan fysisk adress, e-postadresser eller andra kontaktupplysningar, oavsett om de handlar om det privata boendet eller arbetsplatsen.

Vilka personuppgifter samlar vi in och behandlar?

Som huvudregel har du full tillgång till webbplatsen utan att behöva berätta för oss vem du är eller ge personliga uppgifter om dig själv. Moonboon behöver dock vissa personuppgifter för att kunna sälja till dig samt leverera nyheter och andra tjänster. Företaget samlar endast in de personuppgifter som är nödvändiga för dessa syften.

Vi behöver följande uppgifter när du handlar hos oss: Namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

Ovanstående data sparas för att vi ska kunna leverera den vara som du köpt samt hantera förfrågningar gällande ditt köp i 5 år från och med utgången av det bokföringsår som upplysningarna gäller och därefter raderas uppgifterna.

Företaget samlar inte in personligt identifierbar information om dig från tredje man och sparar inte information om betalningsmedel, såsom exempelvis kortnummer på betalningskort, bankkontonummer eller liknande.

Moonboon följer gällande lagstiftning gällande att hemlighålla kunders personliga uppgifter som uppges på moonboon.se. Dessutom hanterar vi känslig data och upplysningar enligt den gällande lagstiftningen samt registrerar och behandlar personuppgifter i enlighet med alla aktuella regelverk.

Du kan besöka moonboon.se utan att delge oss vem du är och utan att lämna ut några personuppgifter. Moonboon.se använder cookies (läs mer i nästa stycke), men själva användningen av Moonboon.se medför i sig självt inte någon registrering av personuppgifter.

Vem delar vi uppgifterna med?

Personuppgifter som lämnats till Moonboon vidarebefordras enbart till:

• verksamhetens interna avdelningar

• noga utvalda och betrodda tredje män som kan använda dina personuppgifter med syfte att leverera varor eller tjänster som du har beställt

Vi samarbetar endast med tredje man i EU eller i länder som kan ge dina uppgifter tillräckligt skydd. 

Uppgifterna lämnas eller säljs aldrig vidare till tredje part, såvida det inte sker i samband med en omstrukturering eller en hel eller delvis försäljning av verksamheten. En vidarelämning i en sådan situation sker då i enlighet med den för tiden gällande lagstiftningen angående personuppgifter.

Dina rättigheter

Som registrerad hos Moonboon har du alltid rätt att ta del av den data som vi har registrerad om dig, och du kan även göra en invändning mot en registrering med hänvisning till de lagar och regler som gäller för persondatalagring.

Dessa rättigheter följer av Dataskyddsförordningen (EU) och nationella lagar. Förfrågningar i detta avseende ska skickas till: hello@moonboon.se.

Du kan läsa mer om dina rättigheter här.

§10. Cookies

Webbplatsen använder ”cookies”. Det är textfiler som sparas på din dator, mobil eller motsvarande med syftet att identifiera den, komma ihåg inställningar, samla in statistik och målinriktade annonser. Cookies kan inte innehålla skadlig kod som exempelvis virus. Du kan läsa mer om användning av cookies här.

 

§11. Force Majeure

Den icke-produktrelaterade informationen om bebisar på den här webbplatsen är en sammanfattning av input från många olika källor. Kunder bör känna till att Moonboon INTE HAR MEDICINSK EXPERTIS och inte avser att ge råd till föräldrar utöver den rekommenderade användningen av de sålda produkterna. Användning av Moonboons produkter utgör kundens godkännande för ansvaret att hantera dem korrekt.

 

§12. Rätt att klaga

Om du har klagomål gällande ditt köp ber vi dig först och främst att kontakta oss på hello@moonboon.se eller telefon: +45 89 87 75 75 så kommer vår kundservice göra sitt bästa för att hitta en lösning. 

Om vi mot förmodan inte skulle kunna finna en lösning så har du möjlighet för att gå vidare med ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN:
https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden Box 174
101 23 Stockholm

EU ODR:
https://ec.europa.eu/odr

 

Köpvillkoren regleras av och tolkas i enlighet med Danmarks lagar.
Dessa villkor uppdaterades senast den 02/03/2023.

 -------------------------------------------------------------------------------------- 


HANDELSVILLKOR FÖR ATT HYRA

 

Detta dokument beskriver hyres- och handelsvillkor samt avtalsvillkor vid hyra av hyresprodukter från Moonboon International ApS (Moonboon), org.nummer 41800860, Lindgreens Allé 9, 1. tv, 2300 Köpenhamn S, hello@moonboon.se.

 

  1. TILLÄMPNINGSOMRÅDE FÖR DESSA VILLKOR

    1.1  Dessa villkor reglerar hyresavtalet för det hyrda.

    1.2  Uthyraren av det som hyrs ut är Moonboon International ApS (härefter "Moonboon"), med org.nummer 41800860 och registrerad adress på Lindgreens Allé 9, 1. tv, 2300 Köpenhamn S.

    1.3  Uthyrning av en produkt är endast tillåtet för personer som är över 18 år.

 

  1. HYRESAVTAL OCH BETALNING

    2.1  Hyresavtalet träder i kraft den dag beställningen av det hyrda görs och fortsätter oavbrutet tills hyresavtalet sägs upp. En fast månadsavgift debiteras, som fortsätter löpande tills uppsägning sker.

    2.2  Personen som hyr är skyldig att uppdatera sina uppgifter i Hyresportalen på moonboon.se om det sker förändringar i betalkort, adress, telefonnummer eller e-post.

    2.3  Den första betalningen görs vid beställning av hyresprodukten på moonboon.se, varefter det överenskomna beloppet dras månatligen på samma datum som beställningsdatumet. Till exempel, om hyresavtalet ingås den 14:e, kommer de efterföljande månatliga debiteringarna att ske den 14:e i de kommande månaderna.

    2.4  Den löpande månatliga betalningen tas ut för hela hyresperiodens varaktighet och betraktas som en förskottsbetalning. Det är inte möjligt att förkorta en påbörjad hyresperiod. Om hyresavtalet sägs upp och en produkt returneras innan den aktuella hyresperioden har löpt ut återbetalas inte beloppet för de återstående dagarna.

    2.5  En hyresgäst får inte överlåta eller vidareuthyra produkterna.

 

  1. FÖRPLIKTELSE OCH ANSVAR

    3.1 Personen som hyr kan endast välja att hyra en produkt som Moonboon erbjuder för uthyrning, och uthyrningen kan endast påbörjas när produkten finns tillgänglig i lager.

    3.2  Moonboon informerar om att det hyrda kan vara en begagnad vara. Moonboon garanterar att det hyrda är fritt från skaodr eller defekter. All utlånad utrustning genomgår en kvalitetstest för att säkerställa att det hyrda produkten uppfyller de europeiska standarderna och fungerar korrekt och som förväntat.

    3.3  Om det hyrda visar sig ha defekter eller brister vid leverans, utvecklar defekter under hyresperioden eller går sönder under hyresperioden, kommer Moonboon att ersätta det hyrda när personen som hyr skickar ett mail till hello@moonboon.com. Moonboon bedömer det hyrdas skick och orsaken till dess defekter. Om det bedöms att personen som hyr inte har något väsentligt ansvar för defekten, kommer Moonboon att täcka kostnader för utbyte eller reparation.

    Om du inte är nöjd med abonnemanget kan du kontakta oss på hello@moonboon.se.

    Konsumentköplagens regler angående fel gäller inte för abonnemanget.

    3.4  Hyresgästen är ansvarig för att noggrant hantera och ta hand om det uthyrda. Risken för varan bärs av personen som hyr, från mottagandet av varan tills den returneras.

    3.5  Det uthydra produkten ska underhållas i en sådan grad att det returneras i fungerande skick och utan väsentlig försämring av skicket som kan betraktas som misskötsel under hyresperioden. Personen som hyr får endast använda det uthyrda i enlighet med eventuella medföljande anvisningar och instruktioner. Det uthyrda får inte utsättas för vätskor som vatten eller andra vätskor, och ska skyddas mot andra skadliga faktorer, såsom tobaksrök, för att kunna bevara sitt ursprungliga skick. Detta gäller dock inte tvätt av bärsjalvaggan (utom kapokmadrass) i händelse av olycka, vilken ska utföras med handtvätt vid 40 grader med oparfymerad tvål.

    3.6 Den uthyrda produkten får inte ändras så att dess ursprungliga utseende förändras, som förändringar i konstruktionen eller borttagning av komponenter. Allt ska förbli i samma skick som vid mottagandet. Eventuella ändringar betraktas som försummelse, och Moonboon förbehåller sig rätten att inte acceptera returen.

    3.7  På grund av produktens natur och kategori kan normalt slitage och vanliga bruksspår förväntas uppstå under hyresperioden, som dregel, kräkningar eller läckage från en blöt blöja. Moonboon tar hänsyn till sådana bruksspår vid retur. Normalt slitage och sår av användning som är resultatet av normal användning täcks av Moonboon, personen som hyr hålls därför inte ansvarig för detta.

    3.8  Bedömningen av det uthyrdas skick görs av Moonboon.

 

  1. UPPSÄGNING OCH ÅTERLÄMNING

    4.1  Du kan säga upp ditt hyresavtal när som helst under den pågående månaden upp till nästkommande betalningsdatum. Uppsägningen måste ske senast 24 timmar innan nästa betalningsdag. Till exempel, om din betalning sker den 14:e varje månad, kan du säga upp ditt hyresavtal senast den 13:e samma månad.

    4.2  Uppsägning av hyresavtalet ska göras via hyreportalen på moonboon.se, som du hittar längst ner på vår hemsida under "Hyresportal". Om detta inte är möjligt kan du kontakta Moonboon på hello@moonboon.se eller ringa oss på +45 89 87 75 75.

    4.3  Det uthyrda ska returneras till Moonboon senast 7 dagar efter hyresavtalets upphörande. Om det uthyrda inte skickats inom denna tidsram kommer en extra månadshyra att tas ut.

    4.4  När du säger upp hyresavtalet ska du använda den medföljande returetiketten för att skicka tillbaka produkterna till Moonboon. Om returetiketten skulle ha gått förlorad kan du kontakta Moonboon på hello@moonboon.se eller ringa oss på +45 89 87 75 75 för att få en ny skickad till dig.

    4.5  Vid uppsägning är det ditt ansvar att returnera det uthyrda till Moonboon utan brister. Uppsägningen anses endast vara slutförd när Moonboon har mottagit det uthyrda. Du kommer att vara ansvarig för eventuella extra kostnader vid återlämning. Moonboon förbehåller sig rätten att ta ut en extra avgift för saknat tillbehör eller för försämring av produktens värde utöver förväntat normalt slitage.

 

  1. ÅNGERRÄTT

    5.1 Som konsument har du 14 dagars ångerrätt när du handlar hos Moonboon.

    5.2  Ångerfristen löper ut 14 dagar efter den dag du ingått avtalet. Det innebär att du har 14 dagar från och med datumet avtalet skapades att meddela oss att du ångrar dig. Du kan skicka ett mail till hello@moonboon.se eller ringa på +45 89 87 75 75.

    5.3  När du utnyttjar din ångerrätt kommer det återbetalda beloppet att motsvara den kvarvarande delen av hyresavtalet efter meddelande om användning av ångerrätten, eftersom hyresavtalet anses ha varit delvis i bruk fram till ångerperiodens slut.

  1. SKADA OCH FÖRLUST

    6.1 Om den hyrda produkten skadas eller förloras på grund av en handling begången av personen som hyr varan, är personen ansvarig för att ersätta produkten. Ersättningsbeloppet kommer att baseras på den aktuella försäljningspriset för produkten vid tidpunkten för skadan eller förlusten.

    6.2  Personen som hyr ska omedelbart informera Moonboon om eventuell skada, defekt eller förlust av den hyrda produkten och fullt ut samarbeta med Moonboon för att hantera situationen i enlighet med gällande villkor och bestämmelser

 

  1. ÖVERTRÄDELSE

    7.1  Om personen som hyr inte följer villkoren i hyresavtalet, inklusive att inte betala hyran i tid eller på något annat sätt bryter mot avtalet har Moonboon rätt att avsluta avtalet med endast en dag varsel. Om det hyrs flera separata produkter kan Moonboon avsluta hyresavtalet för alla produkter, oavsett om bristen avser endast en eller flera av produkterna.

    7.2  Vid uppsägning på grund av bristande uppfyllande, har personen som hyr ansvar att returnera den uthyrda varan och all tillhörande utrustning. Om den uthyrda produkten inte skickas tillbaka inom 5 dagar efter hyresperiodens slut kan Moonboon betrakta den hyrda varan som förlorad. Personen som hyr kommer att debiteras en ersättning motsvarande försäljningspriset för den förlorade produkten plus en administrationsavgift motsvarande en månads hyra.

    7.3  Om personen som hyr underlåter att betala hyra eller inte returnerar Moonboons produkter, kommer Moonboon först att försöka kontakta personen genom att skicka upp till 3 (tre) påminnelser samt försöka etablera kontakt med personen via telefon. Om det efter dessa 3 påminnelser och telefonkontaktförsök inte får någon kontakt kommer Moonboon att inleda inkassoprocessen för att driva in skulden.

 

  1. KLAGOMÅL

    8.1 Om du som konsument önskar att lämna in ett klagomål angående ditt köp, vänligen kontakta oss på hello@moonboon.com. Om vi inte kan nå en tillfredsställande lösning, har du möjlighet att skicka in ett klagomål till Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg, via Klageportalen för Nævnenes Hus.
    För att kunna lämna in ett klagomål ska priset på den aktuella varan eller tjänsten ligga mellan 1.110 DKK och 100.000 DKK. Dock ska priset för klagomål som rör produkter som t.ex. bärsjalar eller andra klädesplagg vara minst 720 DKK. En avgift tillkommer för hanteringen av klagomålet.

    Om du har handlat på en e-märkt webshop kan du få ditt ärende hanterat gratis av e-märket, oavsett beloppets storlek. Läs mer om detta här.

    Om du är bosatt i ett EU-land som inte är Danmark, kan du lämna in ett klagomål via EU-kommissionens online klagomålsportal.

  1. GDPR

    9.1 När du handlar hos oss samlar vi in nödvändiga personuppgifter, inklusive ditt namn, adress, telefonnummer och e-postadress.

    9.2  Dessa personuppgifter registreras och delas endast i syfte att leverera dina varor.

    9.3  Moonboon International ApS är ansvarigt för registrering och lagring av dina personuppgifter i fem år, varefter de raderas.

    9.4  Vi samarbetar med utvalda företag som uteslutande behandlar dina uppgifter för vår räkning och inte för egna ändamål. Dessa samarbetspartners finns antingen inom EU eller i länder som erbjuder tillräckligt dataskydd.

    Den dataskyddsansvarige för www.moonboon.se är Moonboon International ApS.

    9.5  Du har rätt att begära information om vilka personuppgifter vi behandlar om dig. Om du upptäcker felaktigheter kan du begära rättelse av informationen. I vissa fall är vi skyldiga att radera dina personuppgifter om de inte längre är nödvändiga för det ändamål de samlades in för. Om du anser att dina personuppgifter behandlas i strid med lagen kan du kontakta oss på: hello@moonboon.se.

  1. ÄNDRING AV HYRESVILLKOR

    10.1 Moonboon förbehåller sig rätten att ändra villkoren. Aktiva konsumenter som hyr kommer att informeras och får möjlighet till uppsägning. Ändringar träder i kraft med minst 30 dagars varsel.

Hyresvillkoren uppdaterades senast den 18.09.2023.